Thursday, August 18, 2011

Zakat Fitrah

saya dah! kamu dah??? ok buat pertama-tama kalinya pembayaran zakat dibayar oleh orang lain yang sebelum ini babaku yang bayar... pembayaran dibuat minggu lepas..sebelum pergi sopim2..bayar semua yang wajib dulu..setelkan bil2..broadbandku yang dah 2bulan xbayar..bil henfon..*tapi xregister lagi..huuu sadisss its ok...janji boleh guna kan..?? dan zakat fitrah kini dibayar oleh zauji baca : suamiku...kamu-kamu semua dah bayar??? dalam kita sibuk buat persiapan raya tu...jangan lupa zakat fitrah ye...




 "Rasulullah s.a.w. menfardhukan Zakat Fitrah satu gantang kurma, atau satu gantang gandum ke atas hamba atau orang merdeka, lelaki atau wanita, kanak-kanak atau dewasa dari kalangan orang Islam. Dan Nabi memerintahkan agar ia ditunaikan sebelum orang ramai keluar untuk melakukan solat (Hari Raya)".

(Riwayat Imam Bukhari dan Muslim)

6 surat cinta:

Queen F said...

moga apa yang kita sumbangkan dapat membantu mereka yang memerlukan.. :) beraya lah dengan gembira tapi penuh kesederhanaan,, hehe :D

EpoLღsiKunang2 said...

Tak ingat dah bayar ke belum ni.. ^^"

INTAN said...

QF: yup...bayar zakat jugak mampu menyucikan jiwa kita dengan memberi kepada mereka yang lebih memerlukan.. =)

Epol: aish...boleh pulak xingat ye? hihiii ingat balik..ingat balik..

Dawia.Honeyputri said...

wia belum pernah bayar sendiri lagi..
semuanya ayah.. insyaAllah suatu hari nnt :)

INTAN said...

yup...sebab kita dibawah tanggungan..sy pun sebelum ni ayah yang bayar...now incik suami yang bayarkan.. =)

ILA HonEyBuNNy said...

abah ila xtau bayar ke tak lagi..hehe

nak tanya dia la esok...hehe...

 
© Copyright 2035 Blog Ummu Azraa
Theme by Yusuf Fikri