Thursday, May 5, 2011

Musafir Baitullah : Umrah


Assalamualaikum bakal2 tetamu Allah sekalian... =)
selamat petang...
cuaca di Terengganu sekarang ni sangat2 panas...kat dalam bilik ni rasa macam duduk dalam oven dah..berpeluh-peluh..huh..agak2 kat negeri2 lain macam mana ye...
fuh...lima paper dah lepas..tinggal lagi 1 paper...kepala pun toink2..semalam pkul 5pagi saya duk main kelip2 mata lagi..xleh nak tido..nasib tadi paper Perbandingan Agama boleh jawab..kalau x mau nye terkebil-kebil dalam dewan..tinggal lagi 1 paper..Gerakan Keagamaan hari sabtu..lepas tu...caloooo...! huhuuu...orang lain semua dah usung2 beg...hukhukk sadisnyaaa...xpa2 sabaq2..


jadi entry kali ni nak sambung cerita entry lepas yang macam bergantung tidak bertali tu kan..ekeke...lepas balik dari ziarah luar hari tu jemaah terus bersiap ke masjid..ate..sampai hotel dalam pkul 11 camtu..zohor masuk pukul 12..bergegas la..lambat kalu...solat di luar la..faham2 dah le kalau solat di depan2 pintu...mok2 Arab xnampak dah kepala yang kecik2 ni..depa ingat batu..main pijak jerkkk...huhuhuuu...
sebelah petang pulak pergi bershopping2..saya sempat beli 2 helai jubah kat Madinah... =) cantik..tapi saiz arab le..nak kena outer balik...hurrmmm...kalau nak shopping..baik di Madinah lagi...boleh nego2 kan..lagi pulak arab Madinah ni lembut2 skit...bila depa tanya...Malizi??? au Indonizi??? *au means atau.. saya jawab.."ana Malizi.." depa kata apa...?? "MasyaAllah...Malizi bagus!" huhuuu...siap offer diri nak jadik menantu bapakku lagik...hakhak..nasibla saya dah makan sireh pinang..kalau taaaaakkkk....??? hahahaa....padahal dalam hati..akai la tu nak suruh beli barang dia.. pendek kata arab Madinah ni boleh nak sembang2 la kan...tapi kalau arab Mekah..jangan la nak tawo menawo ni...dia ckp harga tu...yang tu la...humm..kena pandai carik kedai..


masuk hari ke 4...esoknya...lepas solat zohor....
hati dah sayu....berat langkah....hari ni nak tinggalkan kota Madinah...tapi dalam masa yang sama tak sabar nak jejak kota Mekah...berat hati nak tinggalkan kekasih Allah...terasa macam saya sudah bercinta dengan Rasulullah...terasa kekasih Allah mendengar rintihan hati saya...lepas solat zohor patut buat Ziarah Wida'..tapi apakan daya orang terlalu ramai dan masa nak kena kejar...dah nak bergerak untuk ke Mekah buat umrah...masa masuk masjid untuk solat Zohor lagi dah dapat agak..pasti air mata ni akan berjurai lagi... Ya Allah...lepas ja bagi salam....huh...!! nak lambai macam mana...hanya Allah saja yang tau perasaan masa tu...& berterusan sampai dalam bas...sayu2 ja hati tinggalkan kota Madinah...dah xdapat nak ziarah Makam Rasul lagi... ='( ......................... insyaAllah...aku akan menziarahimu lagi Ya Rasulullah...

sampai di Masjid Bir Ali untuk miqat...xjauh...dalam 20min-30min macam tu...lepas solat Asar..jemaah niat ihram..maka semua jemaah dalam keadaan ihram & wajib mematuhi pantang larang dalam ihram...terutama perempuan..kena jaga serba serbi...aurat..suara..semua laaaa....ok..perjalanan dari Madinah ke Mekah mengambil masa selama 6jam...dan jemaah sampai di Tanah Suci Mekah dalam pukul 12 lebih...check in hotel..n terus buat umrah....macam biasa...kita cuci mata ye... =)



 bergerak untuk umrah..!

 lambaian buat Madinah..


menaiki bas berhawa dingin..jom umrah bersama SUTRA BISTARI!!


 berkenangan di hadapan Masjid Bir Ali..


 cantik..!!










ok....next enty pulok...Lambaian Ka'bah..! *teringat kenangan bertalbiah dalam bas dengan jemaah..syahdu..



2 surat cinta:

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

Allahuakbar..bila la giliran kami pulak nk ke sana...

INTAN said...

insyaAllah...akan sampai masanya..berdoa & terus berdoa..
=)

 
© Copyright 2035 Blog Ummu Azraa
Theme by Yusuf Fikri