Thursday, May 5, 2011

Musafir Baitullah : Labbaik Allahumma Labbaik..


sambungan entry sebelum ni...Umrah...
 
sampai2 kota Mekah dari Madinah setelah hampir 6jam perjalanan...ok di awal perjalanan jemaah masing-masing bertalbiah dalam bas...sangat sayu..tambahan pulak ustaz yang mengiringi jemaah adalah ustaz yang berpengalaman..dari Tabung Haji sebelum ni...jadi dia dah tau apa pendekatan yang dia boleh ambil..untuk iringi jemaah umrah...penghayatan dan penginsafan...jadi dalam bas..sambil di pimpin oleh ustaz tadi..dengan suaranya yang sayu..jemaah beristighfar...dan bertalbiah...doa yang dibaca ustaz pun dalam Bahasa Melayu..mana tidaknya jemaah masing2 'kehujanan' kan...sampaikan masing2 penat xsedar dah pun masuk ke kota Mekah..pada malam saya sampai lebih kurang 12tgh malam tu hujan turun di Kota Mekah..nampak la banjir skit2...malam Jumaat tu..hujan rahmat..sebagai tanda meraikan kedatangan saya & jemaah... =) ...sampai2 je terus check in hotel dan berkumpul untuk pergi buat umrah...


jarak dari hotel nak ke Masjidil Haram pun xjauh sangat...dalam 5min macam tu dah boleh sampai...lepas berkumpul...jemaah bergerak menuju ke Masjidil Haram..perasaan masa tu xdapat nak bayangkan macam mana...xterungkap dengan kata-kata..sambil berjalan sambil bertalbiah...saya pertama kali buat umrah..jadi apa2 ikut my mom je lah..hihii...sampai2 je depan pintu 1 King Abdul Aziz...jantung makin laju..nampak2 je Ka'bah....Allahuakbar...Allahuakbar...Allahuakbar...terasa diri ini sangat kerdil...sangat hina untuk jejak masuk ke dalam...sayuuuuuuu...sangat...keadaan malam tu agak kelam kabut sikit sebab hujan..tapi tak ramai yang buat tawaf..ye la..sebab hujan...lepas 5 min..agak dah reda skit..makin lama oranng makin ramai...suasana macam musim haji plak...hujan pun dah stop..maka masanya telah tiba...niat yang paling penting ye....tawaf 7pusingan..selesai tawaf buat solat sunat tawaf..minum air zam-zam...seterusnya buat saie..ok semasa tawaf tu wajib kena ada wuduk...tapi masa saie xpe xda wuduk... =)

Saie adalah berjalan berulang alik dari Bukit Safa ke Bukit Marwah sebanyak 7kali...ini mengingatkan kita pada peristiwa yang mana Siti Hajar berulang alik mencari air untuk diberi kepada anaknya Nabi Ismail...selepas 7kali Siti Hajar ulang alik tu..datang Jibril kat tepi Nabi Ismail..& Siti Hajar tengok tanah kat situ bergerak2 seterusnya ada air keluar dan itulah air zam-zam..huuuu...faham ke tidok ni..????  selesai saie...boleh la bertahalul iaitu bercukur.. Alhamdulillah...selesai umrah pertama....jam 3pagi baru setel umrah tuh...tunggu sampai Subuh..baru balik hotel..phew...! penat tapi xterasaaa...sebab seronok dan sangaaaat tenang... =)


 Subhanallah...ramai sungguh...tapi walaupun ramai2 macam ni..Allah tetap buka jalan untuk kita... =) xda la kejadian tolak menolak..rempun merempuh..xda ok...masing2 tawaf dalam keadaan tenang..


 ok masa ni dalam Hijr Ismail..nampak x pancung mas kat atas tu...nak masuk dalam hijr Ismail ni..pastikan dah selesai buat tawaf ye...kalau tidok..tawaf anda terbatal... =) juga dilarang menyentuh Ka'bah selagi tidak selesai tawafnye...


 solat bahagian atas xramai sangat...xsesak..& kalau nak senang..kena masuk masjid awai2 la noo..


 pandangan dari atas...lihatlah...betapa ramainya umat Islam...


 Saie...


 berjalan dari Bukit Safa...


 ke Bukit Marwah...


 di dalam Masjidil Haram...rindukan suasana begini...sangat2!!


 berjalan pulang ke hotel....


selalu kalau jalan balik dari masjid..sampai kat sini akan ada burung2 merpati berterbangan...heaven!!





*mendoakan agar dimurahkan rezeki supaya dapat menjadi tamuNYA lagi...InsyaAllah..
next entry....Ziarah...

5 surat cinta:

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

Subhanallah..indahnya suasana di san..labbikallah hum malabbai labbaikala sari kakalabbai...

ibu mertua saya akan kesan buat umrah minggu depan...mudah2an segalanya dipermudahkan

[p@kcikLie] : [ mamaDiana] said...

Subhanallah..indahnya suasana di san..labbikallah hum malabbai labbaikala sari kakalabbai...

ibu mertua saya akan kesan buat umrah minggu depan...mudah2an segalanya dipermudahkan

INTAN said...

mudah2an...diberi kesihatan yang sempurna.. =) bestnya..rasa mcm nak ikut masuk duk dlm beg..blh? hihi

Azree said...

Subhanallah....

Mudah-mudahan dipermudahkan untuk kami berbahagia sampai ke sana..

Aminn..

INTAN said...

azree~ amin...insyaAllah..sentiasa berdoa & terus berdoa...

 
© Copyright 2035 Blog Ummu Azraa
Theme by Yusuf Fikri