Saturday, April 30, 2011

Musafir Baitullah : Ya Habiballah...


bersambung dari entry sebelum ni...Perjalanan..


Hari ke dua di Madinah..bangun pukul 4pagi..ok di hotel sy sebilik dgn mokcik2 sy...disebabkan my mom bawa org..& jemaah kebanyakannya berusia..maka itu tanggungjawab dia..& tanggungjawab saya..menjadi kapten mokcik2ku..hihii..*byk pengalaman duduk sebilik ngn mokcik2 kesayanganku..kelakar..ekeke... berbalik pd setori...bgun kul 4 pagi..mokcik2 dh kalut2 ckp dh azan Subuh..takut xsempat..hihiii..sy dgn cool menjawab...itu azan depa gerak suh mangkit pi masjid..satlagi depa azan masuk waktu plok...hihihii...maka bergegas lah..bersiap utk ke masjid...berjalan kaki ke Masjid Nabawi...2,3 langkah sampai...


Saya yg dalam keadaan sayu..hiba...Ya Allah...xterucap..xdapat nk diungkapkan dgn kata2...air mata ni berjurai lagi...maklong yang tgk keadaan sy masa tu dah gelabah..pasai pa ni??pasai pa ni???? ada pak Arab teguq ka?? *cecee..dan lagi tu..(xleh nak ckp)...tetiba teringat nangis masa mkn karipap... maklong..tlg cubit pipi ni...betui ka sy ada dpn Masjid Nabawi nii..lalu maklong pun dgn seraya berkata "Ya Allah Tirah...*nama timanganku..nilah dia rahmat Allah..besarnya rahmat yg Allah dh bagi..DIA pilih kita ni..dan maklong pun menyertai saya..kami turut menangis bersama..hihiii...xleh tgk org nangis kata maklong... =P


dan hari ke dua juga...sy bercadang dgn my sis...lps breakfast satgi kita masuk masjid nak..niat iktikaf..kita pusing2...jgn ajak org lain..kita 2 ja..*akai betui my sis..hihii...sbb nak jln cpt..kalau ramai kena jg jemaah lain.. =) ... ok..lebih kurang kul 10pg camtu...masuk masjid...kali ni explore dlm2...tiba2 nampak kelibat ramai wanita menuju ke satu sudut..ikut lorong..eh..depa nak pi mana..ikut..ikut...oh..rupanya ruang utk masuk ke Raudah..ziaran Makam Rasul...bahagian wanita tidak dibuka selalu..ada time2 dia..jadi pd hari tersebut rezeki kami berdua utk masuk...tanpa mengetahui apa2..masuk ikut giliran..step by step..giliran utk masuk pun diasingkan...mengikut negara2..Malaysia dicampur dgn Indonesia..jadi polis2 wanita Arab tu akan panggil mcm ni..."Ibu..Ibu..sini Ibu...Ibu..Masuk..Ibu..Dhudhuk..Ibu..Keluar..." hihihii..depa cam org Asia dengan telekung yang dipakai iaitu berwarna putih...dan...setelah menunggu giliran selama hampir 1jam...sambil solat sunat..berdoa..baca ayat2 suci...Alhamdulillah...tiba giliran..dengan perasaan yang berdebar2...dapat  juga masuk...bagi salam pd Rasulullah...sampaikan salam pada Baginda kiriman dari sahabat2...tak lupa juga mnta syafaat dari Baginda di Padang Mahsyar nnti...solat di Raudhah..Alhamdulillah... walaupun dengan keadaan ramai org..saya masih berkesempatan utk berdoa di tempat2 yang akan dimakbulkan Allah..InsyaAllah...*nak beza yang mana kawasan Raudhah..bila smpai disitu jemaah blh tgk RAUDHAH adalah karpetnya yang berwarna HIJAU..dan karpet masjid berwarna merah...


 suasana di hadapan Makam Rasul..bahagian lelaki...taken by bro in law..

Mihrab Nabi..ramainya...



seterusnya belah petang..
jalan2...meninjau sekitar Andalus Plaza...jom cuci mata... =) 






 walaupun xda habuk..tp hidung pedih..huuuuu


 bebas dari sampah sarap...


pin...pin...pin.....kalau di Malaysia..pantang bunyi hon..naik darah..pasti!


ok yang ni wajib...bekalan utk ole2 yg nak bawak pulang...hihihiii


awas la kalau tayang2 duit mcm ni di Malaysia....ngeeee~




next entry.. day 3.. Ziarah luar iaitu sekitar Bandar Madinah...

0 surat cinta:

 
© Copyright 2035 Blog Ummu Azraa
Theme by Yusuf Fikri