Friday, January 15, 2010

HIDUP UNTUK MEMBERI

Tiga Lelaki Bakhil

3 org sahabat yg terkenal dgn sikap kedekut sdg berkira2 
utk memberi sedekah sebahagian harta 
stlh org ramai mengecam sifat kedekut mereka.....
Lelaki 1 : Aku akn melukis 1bulatan di ats tanah kemudian aku akn lemparkn wang ke udara.
wang yg jatuh di dlm bulatan itu milik aku. manakala wang yg jatuh diluar garisan bulatan 
tersebut milik org miskin.

Lelaki 2 : Aku pula akn melukis 1garisan memanjang di ats tanah. aku akn lemparkan wang ke langit
wang yg jatuh di sebelah kanan garisan adalah wang aku, wang yg jatuh di sebelah kiri
garisan akan aku dermakan.

Lelaki 3 : diam sejenak....mencari alasan yg lebih hebat. dialah yg paling kedekut. 
Aku pula, aku takkan melukis bulatan atau garis lurus di ats tanah. aku akn lemparkan shj duit 
ke langit. duit yg jatuh ke ats tanah adalah milikku. duit yg tidak jatuh itu adalah milik org miskin...

PENGAJARAN :
sikap pemurah bukan ditentukan sama ada kita ada harta @ tidak.
ia adalah soal hati....
jika kita pemurah, kita akan mempunyai byk cara
dan daya untuk memberi.....

*fikir-fikirkanlah....
renung2kan...& slamat beramal.. =)

solusi...isu 14

2 surat cinta:

Aizwan Ali said...

pergggggggggggghhh!!!!!!! ni betul2 kedekut ni...wahahahahahahahahaha!!!

~~INTAN~~ said...

hahaa...

tau xpe...

di larang keras utk mencontohi

sikap lelaki2 di ats..

=)

 
© Copyright 2035 Blog Ummu Azraa
Theme by Yusuf Fikri